torsdag 5. juli 2007

Forsvar for teologi

Jeg hadde en samtale med en person jeg setter stor pris på om det er viktig å studere teologi. Hun syntes ikke det var viktig å studere teologi, og at det t.o.m. kan være skadelig for enkelte. "For min egen del, synes jeg bare vi trenger Bibelen," sa hun.

Nå er jeg en slik person som har vanskelig for å finne et bra svar med en gang. (Jeg er ikke sikker på om Lars er enig.) Jeg skulle ønske jeg kunne finne fantastiske svar og argumenter med en gang. Som regel tenker jeg lenge og fortsetter diskusjonen lenge etterpå i mitt hode. I alle fall... Jeg tror at å skrive en blogg kommer til å være en bra måte å dele alle mine synspunkter.

Tilbake til saken. Jeg tror at slike holdninger til å studere teologi er vanlige blant mane "fri"-tenkere i "fri kirken". Derfor tror jeg det er viktig å forsvare vekten av å studere teologi i våre kretser.

For det første, tror jeg vi må forklare hva vi mener når vi sier "teologi". Teologi er ikke bare liberalteologi. Teologi er studiet av alt om Gud. Det handler om hvem Gud er, hva Han har gjort, hva Han gjør og hva Han kommer til å gjøre. Jeg kan ikke tro at noen troende kristen ikke er interessert i dette.

For det andre, så har alle en teologi. Det spiller ingen rolle hva du er: ateist, marxist, buddhist eller feminist. Du har en viss teologi som du tror på. Og resten av ditt verdenssyn er bare et resultat av din teologi. Ateister tror at gud er død, og dette er deres teologi. Så om du tror at du ikke trenger å studere teologi, så betyr ikke det at du ikke har en. Det betyr bare at du har en dårlig.

For det tredje: Når du studerer teologi eller systematisk teologi, så studerer du synspunkter og troen til alle de som levde tidligere som elsket Gud. Deres skrifter og teologi var bare et resultat av deres relasjon med Gud. Deres erfaringer med Gud er ofte så dype at det er vanskelig å tro at jeg eller du kommer til å nå dette nivået under vår livstid. Du skal ikke tro at når du sier: "Alt jeg behøver er Bibelen," så er det dine egne tanker. Du burde være takknemlig til Martin Luther for at han gjorde det mulig for deg å tenke slik.

Så det jeg vil si er at å studere teologi faktisk er viktig. Det du tror om Gud avgjør hva du tror om deg selv, din familie, dine venner, ditt liv, din fremtid osv. Det avgjør t.o.m. hva du kjøper i butikken og hva du kaster i søpla. Tenk på det!

Ingen kommentarer: